Rating total: /5
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 0 Flares ×

Fructele de pădure sunt un izvor de vitamine, minerale şi alte substanţe benefice organismului, ale căror proprietăţi vă vor întări imunitatea, vă vor proteja împotriva unor anumite afecţiuni, vă vor ajuta să vă menţineţi tinereţea sau să slăbiţi.

Însăşi culoarea acestor fructe este un indiciu asupra beneficiilor pe care consumul lor îl aduce organismului. Astfel, fructele de culoare roşie ne protejeaza inima, vasele de sânge, tendoanele şi ligamentele,  ne ajută să ne menţinem o memorie bună şi scad riscul apariţiei bolilor canceroase, toate acestea graţie antioxidanţilor, precum antocianinelor şi licopenului, fitonutrient răspunzator de pigmentarea de culoare roşie.

Culoarea albastră-violetă a fructelor, dar şi a legumelor ar trebui sa fie criteriul de selecţie pentru cei interesaţi de efecte anti-îmbătrânire, căci antocianinele şi compuşii fenolici conţinuţi sunt adevărate arme împotriva radicalilor liberi şi deci, împotriva procesului de îmbătrânire celulară. De asemenea, la fel ca la fructele roşii, cele albastre-violete ajută memoria şi scad riscul apariţiei cancerului, având, în plus şi o influenţă benefică asupra tractului urinar.

Zmeura

Cu gustul ei dulce-acrişor şi parfumul deosebit, zmeura e cu siguanţă preferata multora din lista fructelor de pădure şi contrar ideii că ce e bun, sigur ascunde şi vreun neajuns, zmeura e şi gustoasă şi sănătoasă. Unul dintre primele lucruri pe care ar trebui să le ştim despre zmeură se referă la conţinutul mare de vitamina C. Fără îndoială aţi făcut imediat legătura cu faptul că zmeura e bine a fi consumată atunci când suntem răciţi, dar şi preventiv pentru a ne întări sistemul imunitar. Mai mult decât atât, vitamina C este şi un puternic antioxidant şi dăcă mai adaugăm faptul că ea este necesară şi în fomarea colagenului, atunci e lesne de înţeles că zmeura este un ajutor de nădejde în prevenirea sau diminuarea formei ridurilor şi în încetinirea procesului de îmbătrânire.

Insistând pe efectul puternic antioxidant, zmeura, graţie acidului elagic conţinut, este unul dintre aşa-numitele alimente anticancerigene. Se pare că acest acid previne apariţia cancerului la omul sănătos – are rol detoxifiant, determinând o eliminare rapidă a substanţelor cancerigene (din fumul de ţigară, aditivi alimentari, etc.) – şi inhibă dezvoltarea anumitor tumori existente.

Zmeura activează întreaga circulaţie a sângelui, deci, asigură o mai bună irigare a ţesuturilor, cu efecte benefice asupra inimii, creierului şi muşchilor. Tot inimii, zmeura îi asigură o activitate normală şi o protejează de eventuale efecte inerente înaintării în vârstă.  Făcându-ne mai rezistenţi la efort sau la adaptarea la temperaturi extreme (frig sau caniculă), reglând tensiunea arterială, cel  puţin vara, când se poate consuma  în stare prospată,  ar trebui să profităm cât mai mult de acest fruct minune.

Dacă astenia vă dă bătăi de cap sau dacă suferiţi de anemie, din nou, zmeura vă poate veni în ajutor. În primul caz, pe lângă vitaminele şi mineralele care au şi ele un rol important, cupru este elementul cheie, deoarece asociat cu alte substanţe conţinute de zmeură determină o bună funcţionare a celulelor nervoase şi hepatice. În plus, absorbţia cuprului este mai mare datorită prezenţei eterilor, a căror existenţă este semnalată de parfumul specific zmeurei. În cazul anemiei şi în funcţie de tipul ei, zmeura furnizează organismului substanţele de care are nevoie, precum  fierul, vitamina C (care măreşte absorbţia de fier) şi acidul folic.

(desen realizat de Leonte Miruna Andreea)

Curele îndelungate cu zmeură sunt recomandate diabeticilor, iar beneficiile sunt însemnate: normalizarea nivelului glucozei din sânge şi a valorii colesterolului, stimularea pancreasului şi diurezei.
Tot pe termen lung zmeura dă rezultate foarte bune în cazul obezităţii. Cu un numar mic de calorii, dar important de fibre, zmeura poate fi consumată în cantităţi mai mari (200 g), de exemplu, înlocuind masa de seară. Ea dă repede senzaţia de saţietate, „păcăleşte” foamea şi pofta de dulce.
Sub asaltul permanent al radicalilor liberi la nivelul ochilor şi odată cu înaintarea în vârstă, când sistemul antioxidant de la acest nivel slăbeşte, creşte pericolul apariţiei unei boli oftalmologice, degenerescenţa maculară senilă, care se manifestă prin pierderea ireversibilă a vederii, putând evolua până la orbirea totală. Zmeura conţine exact acei carotenoizi necesari prevenirii sau stagnării acestei afecţiuni, este vorba de luteină şi zeaxantină, care împreună cu vitaminele A, C şi E (cu rol antioxidant), fac din zmeură un fruct recomandat în menţinerea sănătăţii ochilor.

Zmeura acţionează şi antimicrobian şi inhibă dezvoltarea unor bacterii şi ciuperci răspunzătoare de infecţiile vaginale – fiind indicată în tratarea cistitei – sau care determină sindromul de colon iritabil. În plus, ea îmbunătăţeşte digestia, tranzitul intestinal şi combate constipaţia.
Zmeura mai are şi efect antiinflamator şi diminuează durerea.
Pentru a beneficia cât mai mult de proprietăţile zmeurei, este cel mai bine ca ea să fie consumată proaspată. Fiind totuşi un fruct perisabil, zmeura trebuie ţinută la frigider şi consumată în maxim două zile. Se poate păstra şi la congelator pentru aproximativ un an.

Atenţie!
Este bine ca zmeura să nu fie consumată cu zahăr. În schimb, persoanele cu probleme renale sau ale vezicii biliare ar trebui să evite consumul de zmeură din cauza conţinutului ei de oxalati, care le-ar putea dăuna. Cei care suferă de diabet ar trebui, de asemnea, să fie atenţi, căci zmeura le-ar putea scădea drastic nivelul glicemiei.

Interesant de ştiut
Zmeura conţine xylitol (sau xilitol), o substanţă care are acelaşi gust ca cel al zahărului, dar un aport caloric mult mai mic. O linguriţă (5 mg) de xylitol conţine 9,6 calorii spre deosebire de o linguriţă de zahăr care are 15. Cum xylitolul nu duce la o creştere bruscă a glicemiei, având un index glicemic foarte scăzut (13 în comparaţie cu glucoza care are indicele glicemic 100), el este o substanţă ce poate fi consumată de diabetici sau de cei ce suferă de hiperglicemie. De asemenea prin efectul său anti-acid, xylitolul ajută la prevenirea apariţiei cariilor, căci, deşi este o substanţă dulce, bacteriile orale acidogene nu îl pot descompune în acizi, responsabili de producerea cariilor. Graţie acestor proprietăţi, xylitolul este folosit  ca îndulcitor în produsele destinate diabeticilor şi în guma de mestecat.

Pe scurt…
Zmeura conţine: vitamina C, vitamina A şi E, magneziu, potasiu, calciu, fosfor, sodiu, zinc, cupru, fier, mangan, seleniu, vitaminele B1, B2, B3, B5, B6, B9 (acid folic) vitamina K,  fibre, acid salicilic, mulţi antioxidanţi
şi are:

– acţiune antimicrobină
– efect antialergic
– efect anti-astenic
– efect antiinflamator
– efect antioxidant
– efect depurativ
– proprietăţi expectorante

previne sau ajută în:
– afecţiuni febrile (scade febra) şi infecţioase
– afecţiuni ginecologice
– afecţiuni nervoase
– amigdalită
– anemie
– arsuri gastrice
– astenie
– boli de inima (rol profilactic) şi previne hipertensiunea arterială
– bronşite
– cancer (previne sau încetineşte evoluţia celulelor canceroase)
– cefalee
– cistită
– congestie pulmonară
– constipaţie
– creşterea inumităţii (împiedică apariţia răcelilor)
– diabet (scade glicemia)
– diferite afecţiuni oculare (previne degenerescenţa maculară)
– eliminarea toxinelor din organism
– gastrită hiperacidă
– gută
– guturai
– îmbunătăţirea digestiei
– îmbunătăţirea tranzitului intestinal
– încetinirea procesului de îmbătrânire (efect puternic antioxidant), diminuarea ridurilor
– inflamaţii urinare
– nevralgii dentare
– obezitate (reduce considerabil senzaţia de foame)
– pirozis
– răguşeală
– reumatism
– scăderea colesterolului din sânge
– scorbut
– tuse
– uretrită

„Proprietăţile fructelor şi legumelor”, au fost redactate pe baza cercetării diferitelor documente sau articole de specialitate de pe internet şi se vor a avea un caracter informativ general. Dacă suferiţi de anumite afecţiuni sau doriţi să faceţi cure cu aceste alimente în scop terapeutic, cel mai bine este să consultaţi un specialist (medic, nutriţionist, sau specialişti în plante medicinale, remedii homeopate, etc).

Articol realizat de Alexandra Şandru

Date contact


Adresa:
Coordonate: Latitudine: , Longitudine:
Telefon:
Website:
E-mail:
Program:

Autor


Rating

Experienta vizuala
(0 )
Experienta auditiva
(0 )
Experienta olfactiva
(0 )
Experienta gustativa
(0 )
Experienta tactila
(0 )
Rating total: /5 din 0 voturi


Comentează şi tu!

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 0 Flares ×